In 2004 am ajuns sa lucrez
pe Aeroportul Baneasa, poate din intamplare; nu aveam nici o legatura cu aviatia, nu stiam
cu ce se mananca sa lucrezi intr-un aeroport, o fi fost destinul , cine stie, dar pana la urma
sunt bucuros pentru acest lucru si, in acesti zece ani, de cand sunt pe Baneasa
am descoperit o alta lume, straina mie
pana atunci. A fost ca un dus rece in viata mea , care treptat a devenit o baie
intr-o mare calda, albastra, curata si linistitoare, asta sa fac o comparatie cu
mediul din care veneam. Aeroportul Baneasa, pentru mine inseamna deja zece ani
sau…acasa. Am suferit la randul meu ca si altii de altfel, atunci cand am vazut
platforma goala, dintr-o data si care astept sa se umple la loc, cum a fost o
vreme. Pe Baneasa am intalnit oameni
care m-au acceptat asa cum sunt, un novice venit pe un aeroport, nu stiam pe
unde sa merg sau ce inseamna LVO, dar cu timpul colegii si sefii de
departamente au fost langa mine si nu m-au indepartat, am simtit prietenia tuturor
indiferent de firma sau serviciul in care activau. Aici am reintalnit
sentimentul de pe nava, colegii si sefii tai sunt si prietenii tai, ne ajutam
reciproc si ramanem prieteni si in afara serviciului. Lucru pe care inca multi
vor sa il opreasca si acum dupa zece ani. Am intalnit in primele zile ale mele pe
platforma, cred era prin Ianuarie 2004 pe cei de la RAS, nefacand totusi parte
din serviciul lor, au fost primii care
m-au acceptat si care nu m-au respins. Am avut in acesti ani nopti pierdute langa cei de la tura. Am avut parte si de nemultumirile pasagerilor
cum ca de ce este ceata si avionul nu poate ateriza, “R’ati ai dracu’ cu
aeroportul vostru cu tot ”, am avut si
neplaceri din cauza vreunui angajat al
unei companii , care a pierdut bagajul, aceleasi huiduielei si
acelasi “ R’ati ai dracu’ cu aeroportul vostru cu tot”. Oameni care au lucrat
pe Baneasa, frumosi la suflet si de care
sunt legat sufleteste. Am fost langa ei
la uniri de destine frumoase, atunci
cand cantam impreuna cu Seba si AmIrou
la nunta Paulei Capitane de judet… Cand isi furau
saruturi Victor Harabagiu, al nostru
Comandatul Adjunct si fata cea mica, firava si draguta de la My Air, pe langa usile glisante. Au fost
zile si ani in care am asistat cum s-a ridicat Blue Air-ul, de la prima cursa
catre Timisoara si a primei cursa ca insotitoare de bord a Ioanei Stoian, pana
la incurcarea pasagerilor de Sttugart cu cei pentru Timsoara de catre…. Aeroportul Baneasa inseamna un avion iesit din ceata chiar pe directia pistei. Pilotul stia unde este pista, doar venea acasa, aterizau cu ochii inchisi. Am stat la
dezapezire cu zilele si noptile, megeam la familie cand se termina cu ninsoarea
si pista sau platforma erau curatate. Cei din
afara nu stiu ce inseamna sa stai la -10 de grade cu vant in rafale de 60- 70
km/h si sa te rogi la Dumnezeu sa
inceteze si tocmai atunci ploapele iti ingheata, degetele sunt amortite si
incerci sa strangi cat poti de tare
coada lopetii si nu vezi unde este baliza sau marginalul. Te uiti in spate si
vezi ca lampa de balizaj nu se mai vede si te gandesti ca trebuie sa vina YR- …la
aterizare. Vant si ploaie care iti
patrunde in vene prin fiecare por de pe fata, prin piele, vantul care iti seaca
vlaga si iti usuca mainele. Soarele, care te arde cu orele la 60 de grade la pista,
si pe platforma, care iti topeste talpa,
betonul care te mistuie si care te face pentru moment sa iti aduci aminte de
zapada, lopata si balize. Ai mirosul de cherosen in nari si vuietul grupului care iti tiuie in
urechi. Uneori stai in soarele arzand
pe calea de rulare turnand RDD, pentru ca spectacolul aerian sa poata
incepe la data scrisa pe program, te
gandesti ca trebuie sa tragi ca totul sa fie bun de zbor pana dimineata.
Uneori stai in liniste si privesti la
aeronavele care vin si pleaca, unele poate le vezi pentru prima si ultima data.
Uneori le vezi in fiecare zi si te intersectezi cu pilotii si mecanicii, care
poate vor sa intre si ei in vorba cu tine, dar nu au timp, sunt si ei pe fuga,
timpul ii face mai morocanosi, mai distanti, dar nici ei nu sunt asa cum par la prima vedere, sunt sigur. Am
avut ocazii in care eram cu totii la petreceri, deconectati de platforma, de
pista si de chek-in, de bagajele pierdute si certurile cu pasagerii. Sunt
putine ocaziile cand stai de vorba in liniste cu cei care fac si au facut parte
din viata Banesei . Te saluti din priviri cu unul si cu altul,
alteori stai in alarma cand aeronava are probleme si vine la aterizare cu o
roata lipsa si pilotul pune roata buna, nu se intampla nimic rau, totul a iesit
. Alteori stai si astepti sa vezi un 747 Jumbo Jet aterizand sau sa faci o fotgrafie in brate cu Cupa UEFA, impreuna cu cei
de la protocol. Alteori dimineata, te
salutai in trecere cu Iovan si dupa cateva ore treceai pe langa masina lui ramasa
in parcare… Fiecare din cei care au lucrat si lucreaza poate au avut clipe mai bune sau mai putin
bune. Poate acasa au avut probleme, nu
spuneau, dar se vedea, incercam sa ne
ajutam intre noi, sa fim uniti acolo, pe Baneasa. Stiu, Baneasa este un aeroport vechi, mic, dar este locul unde lucrez si
incerc sa pun suflet in ceea ce fac. Multi ne injura si ne huiduie: Voi cu
aeroportul vostru vechi si de rahat, nu
mai scapam odata de voi. Sunt multi care spun asta, i-am auzit si i-am citit.
Nu stiu care este motivul lor, nu stiu de ce au ura aceasta evidenta cu care
rostesc aceste cuvinte si dispretul aratat din atitudinea lor, fata de cei care lucram acolo, nu o inteleg.
Te masoara din calcaie pana in varfulul crestetului si esti deja catalogat…de
pe Baneasa. Am invatat sa nu ii mai bag in seama, sa nu le mai acord
importanta, ii ignor, dar cand lucrezi
si te duci la serviciul cu sufletul ,
sentimentul de satisfactie ca iti faci
treaba acolo unde esti este mult mai
puternic decat atunci cand treci printr-un cordon de “oameni “ aliniati
impecabil, la cravate asortate cu acele costume scumpe si negre la culoare,
dupa ultima moda, de unde primesti huiduieli, cuvinte urate care dor, dispret
si doar scarba din partea lor la vederea ta. Dar ai satisfactia cuvintelor bune si a colegialitatii pompasilor sau a
baietilor de la balizaj. Sunt zile in care stai la dezapezire cu cei de la auto
care te primesc in cabina frezei sa te
incalzesti putin. Alteori stai cate o zi intreaga cu cei de sol si esti in preajma
aeronavelor a traficului si a problemelor de pe platforma. Am avut si zile in care am stat impreuna cu
cei de ticketing sau check-in sa facem farse colegilor, sa radem
unul de altul si sa facem in asa fel incat sa ne dispara inclestarea zilei de
munca. Sunt nopti ramase peste program si in care esti chemat la o cafea fierbinte, aromata si cu gust de Baneasa de catre directorii si sefii de servicii, care
incearca si ei sa iti alunge oboseala de pe chip si suflet. Cine sunt eu? Sunt unul chelios, atarn in jurul a 100 de kilograme, mai mult sau mai putin in functie de anotimp. Pana sa calc prima oara pe platforma Banesei am lucrat in cluburi de noapte si pe vapoare, departe de mine aviatia. Uneori sunt galagios, alteori injur şi chipul arata de parca ţi-aş scoate sufletul, daca mi se pare ca te uiţi urat la mine. Ce nu stiu multi este faptul ca si eu am sentimente ca si voi toti, ca am cea mai frumoasa casnicie din lume. Am plans cand fata mea a fost operata, fara sa ma vada nimeni, nici chiar mama ei. Pot spune ca Baneasa are vraja ei, veche, venita de pe timpul Ioanei
Cantacuzino si a fratelui sau. Baneasa a fost pentru multi din cei care inca sunt in aviatie
inceputul, poate ei nu se mai uita inapoi, nici nu sunt de condamnat, dar ceva
din magia Banesei a ramas si in sufletele
lor, vreau eu sa cred. Baneasa cea veche si aratata acum cu degetul de toti
care au trecut pe aici, un loc refacut in 1948 si proiectat pentru nevoieile
anilor 50 – 60, dar care odata cu trecerea timpului a ramas la fel. Poate sa
poarte peste terenul ei ceva din sufletul Cantacuzinilor, poate cate ceva din
sufletul pilotilor si a celor care au trecut de-a lungul timpului pe platforma si
iarba ei. Baneasa a ramas batrana doamna
a aviatiei romanesti, frumoasa la inceput, acum imbatranita de timp, dar care inca traieste prin cei care au avut-o.
Toate acestea, chiar si acum, dupa atata vreme
adunata peste iarba Banesei, ramasa de
prin 1928, ca prietenii mei din turn,
Costin sau Paul sa auda glasul Comandantului Adjunct prin statie: “Pista
libera, curata buna de zbor”.
nu stiam ca esti asa talentat la scris . Poate ar trebui sa perseverezi
RăspundețiȘtergerePacat ca Aeroportul este gol . A ramas acolo o parte din tineretea noastra .
Succes
Dorin
Da, aveti dreptate Domnule Dorin. O parte din viata noastra a ramas pe platforma Banesei.
ȘtergereDespre Aeroport, cine stie, poate o sa vina si mometul in care...doar suntem oameni si avem speranta.
Multumesc pentru ca ati dat o tura si pe aici, va doresc sa aveti succes in toate proiectele dumneavoastra si sper din toata inima sa reusiti.
Frumos, foarte frumos si adevarat tot ceea ce zici. Putin cunosc efortul depus de oamenii de la sol ( dispeceri, handling, Cdt. Adj, etc.) care impreuna fac tot posibilul ca treaba sa mearga snur si in siguranta, sa nu existe probleme iar daca ele apar efectul lor sa nu fie simtit. Felicitari!
RăspundețiȘtergereTare frumos articolul si imi aduc aminte fix cu aceeasi nostalgie de check-in-urile de noapte pentru Air Europa sau Futura, de bunicutele cu branza lor cu zer in plase de rafie si de switch-urile pe care le rezolvam la bagaje pierdute... Desi haotica si de multe ori obositoare, viata era mai palpitanta acolo :D
RăspundețiȘtergere