marți, 19 februarie 2013

Cadiz

Cadiz...Atlanticul

In Cadiz am ajuns plecand din Civittavechia, iesind din Mediterana prin Gibraltar. Am iesit din stramtoare, dupa care am facut dreapta, urmarind linia tarmului pana am ajuns la acel estuar, limba de pamant, golf la apele Atlanticului, oras, port in sudul Spaniei in provincia Andaluzia.
Cadiz…Port spaniol la Atlantic care este strans legat de istoria lumii, descoperiri de continente, batalii celebre pentru suprematie in apele Atlanticului, Mediteranei si a Marii Nordului. Cadiz a fost construit de fenicieni, dupa cum spun datele istorice de pe Wikipedia sau din manualele de istorie si navigatie ale vremurilor. Incerc pe cat pot sa nu face referire la acestea, dar…a descrie un oras sau un port cum este Cadiz fara a-i aminti si istoria, mai bine nu o mai faci si nu mai scrii nimic.

Ajuns in Cadiz am descoperit un port si un oras modern, dar cu amintirea…vechiului Cadiz la fiecare, pas, cladire, plaja, nisip, fort, biserici, statui si piatra din caladarm. Un oras modern, care isi pastreaza cladirile din anii marilor descoperiri ale lui Columb si de dupa el. Cadiz, portul cu cea mai mare bogatie si prospertitate atunci cand caravelele, dupa care goeletele se intorceau din Cuba, Hispaniola-Republica Dominicana, Mexic, Jamaica…cu bogatii nemaivazute in Europa. Astazi si mai multe bogatii ajung pe continentul nostru, aminitirile…fiecaruia dintre noi, ramase in acele locuri de peste Atlantic pe unde am ajuns fiecare dintre noi. Prin Cadiz la fiecare pas gasesti stradutele inguste cu cladiri inalte si rufe atarnand intre acestea. In Cadiz am vazut prima oara acea catredala ridicata pe o fosta biserica araba, Iglesia Nueva ...impresionanata prin tot ce vezi la aceea constructie. Biserica cu o fatada cunoscuta si familiara in toata America Latina si Marea Caraibelor. Iglesia ridicata in sute de replici pentru a le aminti spaniolilor de…casa, dupa ce au ajuns prima data cu Columb prin insulele Caribelor au inceput sa isi ridice asezari dupa care sa isi pastreze credinta, limba si au continuat cu pastrarea traditiilor care ulterior s-au contopit cu cele a le bastinasilor.
Cadiz cu plaje moderne si viata de noapte zbuciumata, cluburi de noapte, terase pe acel malecon intalnit in Cuba si Dominicana…si fiecare tarm atins de acei navigatori in acele vremuri. Cadiz…portul si orasul cel mai cunoscut si iubit in lumea marinarilor as spune eu. De aici a plecat si Columb cu mai multe caravele spre Noile Indii, ducand cu el in afara de marfuri si… oameni, acei marinari care au ramas pe acele melaguri, insule, tarmuri si porturi descoperite de ei, dezvoltantandu-le comercial, crescand populatia acelor porturi, care au fost casa pana la sfarsitul lor, dar Cadizul andaluz il aveau cu totii in inima si incercau sa isi aduca aminte in fiecare zi de el prin, Iglesia Nueva…fortul San Sebastian, intalnit si el, in… Havana, Puerto Plata, Santo Domingo. Stradutele inguste, crasmele ridicate, limba vorbita si traditiile pastrate in aceea Lume Noua au plecat mai intai din Cadiz, port andaluz la apele Atlanticului.
In anii 2000 portul si orasul Cadiz era unul modern, curat, hoteluri renumite si plaje lungi cu nisip fin, la fel cu cel din Caraibe…o legatura geografica a mamei natura si a pamantului din perioada separarii continetelor. In Cadiz am inatlnit acel nisip fin si alb din insulele Caraibe.
Cadiz,
 Iglesia Nueva

Cadiz, oras port cu dig de aparare ridicat impotriva apelor furioase ale Atlanticului si a piratilor lui BarbaNeagra si nu numai. Un port cu o istorie si mai bogata prin anii 1800. Un dig care acum este faleza orasului modern care apara Iglesia Nueva ca si in trecut de apele Atalnticului. Cadiz il gasiti linistit ziua si chiar noaptea. Un oras unde ultimele fitze de cluburi, magazine, mall-uri sunt si acolo la moda.
Portul comercial este mare si aglomerat, nave care se pregatesc sa ajunga in Madeira la Funchal, dupa care sa prinda un val bun sa il poata taia pana inspre tarmurile Brazilei, un val pe care acei navigatori spanioli nu il stiau si se bazau in aceea perioda pe vanturile Atanticului. Plecand din Cadiz in traversare acei marinari care au trecut pentru prima data linia Ecutaorului trebuie sa isi primeasca…botezul lui Neptun.
In Cadiz am stat 3 zile inainte de a pleca spre Marea Caraibelor, de atunci nici eu nu l-am mai vazut, dar a ramas in amintirea mea si acum, a rams un loc si penrtu el, undeva… cum a ramas ceva pentru fiecare port pe unde am fost. Un oras care dupa aceea l-am inatlnit mai mereu in insulele lui Columb. Orasul andaluz care si el a fost modernizat de soldatii imperiului roman, orasul anadaluz care spun scrierile vremurilor pastrate pana azi si anume” Portul Cadiz nu afost cucerit niciodata.” se spune si pe wikipedia In Cadiz mai gasesti o placa comemorativa sa ne aduca aminta de batalia de la Trafalgar, cu alt celebru navigator, amiralul Nelson.
Cadiz…
Unde acum sute de ani se striga de pe mal marinarilor vestita urare “vant bun din pupa” vorba ramas pana in zilele noastre. Nu se stie de unde vine aceasta expresie, dar atunci forta de propulsie a navelor era vantul. In acele vremuri “Vant bun din pupa” insemna sa poti traversa Atlanticul si a putea ajunge mai repede inapoi pe la casele fiecaruia. “Vant bun din pupa” insemna sa sti sa prinzi in vele acele vanturi care bat apele Atlanticului. Iti trebuie o cunoastere foarte buna a curentilor si a vanturilor din Atlantic. La plecare din Cadiz iti trebuia un vant prins in vele, iar la intoarcerea din Caraibe alt vant venit de prin nordul oceanului, trebuia sa stii sa te folosesti de el si care te aduce inspre tarmurile Europei. Acei oameni care se foloseau de vant, stele, soare si curentul Atalnticului erau intradevar navigatori, azi se folosesc de computer si date venite de la sateliti, bord si timona computerizata, chiar si asa multi marinari din ziua de astazi daca ar merge cu o “ambarcatiune” a acelor vremuri s-ar uita si s-ar intreaba cum se folosesc acele vele si nu stim de ce sfoara sa tragem pentru a cobori una din acele panze.
Cadiz este un oras modern, civilizat care traieste prin si odata cu oamenii sai, prin cei care ajung sa il vada si care merg mai departe in drumul lor. Un drum pe ape modern, cu g.p.s.-uri la bordul navelor, motoare puternice care nu mai au nevoie de “vantul bun din pupa” care uneori te incurca si mai rau. Cadizul, port modern cu nave de ultima generatie care si ele merg mai intai in Canare, trec prin Madeira dupa care… spre Lumea Noua, navigheaza fara probleme si nu mai poti sa te inseli in privinta unor vanturi de coasta care in dreptul Spaniei te bat in nava, cum s-a intamplat odata navelor lui Columb, in apropierea vechiului Cadiz. In ziua de azi, nimeni nu prea ne mai aminteste despre acel port andaluz, perla coroanei spaniole in trecut. Astazi trecem prin portul Cadiz si ne minunam cat de frumos este orasul si portului, cladirile vechi ramase si combinate cu cele noi. Acel dig ridicat in dreptul orasului, fortul San Sebastian, biserica Nueva…Iglesia model al Americii Latine. Stand pe maleconul Cadizului aveti in fata vostra acel miraj al Atanticului, ce este peste aceasta apa si tot ce inseamna acel port, care este povestea lui, de unde au venit toate aceste constructii pe care le-am intalnit in acel port?
Cadiz… dupa care am plecat mai departe, peste mirajul Atlanticului primindu-mi la randul meu botezul trecerii Ecuatorului. Dupa prima oprire in Brazilia am ajuns in Republica Dominicana cu al sau Port Argintiu, unde curentii marii Caraibelor le-au dus caravelele unor navigatori plecati din…Cadiz.
Stanca din Stramtoarea Gibraltar, de aici...